Wednesday, September 17, 2008

AL-QURAN PENJANA UMAT CEMERLANG

Apabila kita menyebut bulan Ramadhan, ia sentiasa dikaitkan dengan peristiwa besar yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu peristiwa nuzulul Quran. Perkara ini dapat dilihat dengan jelas dalam Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 185 :

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنْزِلَ فِيْهِ الْقُرْءَانَ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ

Maksudnya: "(masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah ) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah " .

Peristiwa ini disebut saban tahun apabila tiba bulan Ramadhan sebagai tanda membesarkan sejarah penurunannya, di samping bersyukur terhadap penurunan al-Quran yang merupakan sumber ajaran Nabi Muhammad S.A.W. Kita perlu meletakkan keyakinan yang penuh bahawa realiti kehidupan manusia di dunia khususnya umat Islam tidak mampu berubah apa lagi mencapai pembangunan tamadun yang tinggi lagi hakiki tanpa bimbingan Al-Quran. Oleh itu, al-Quran merupakan petunjuk jalan hidup yang praktikal, progresif dan damai.

Melalui sejarah penurunannya yang berlaku ribuan tahun yang lalu kepada Nabi Muhamaad S.A.W. telah mencatatkan bahawa ia diturunkan pada malam 17 Ramadhan yang menampilkan ayat 1-5 dari Surah Al-‘Alaq (dinamakan juga Surah Iqra’) yang bermula dengan perkataan “ IQRA ’” sebagai pembuka wahyu.

Penurunannya telah mula membuka satu lembaran baru dalam era kehidupan dan ketamadunan manusia di alam ini khususnya di tanah kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. dari kehidupan yang serba mencabar emosi, wujudnya penindasan, penghambaan dan pengibadatan animisme yang mewarnai sosial budaya dan siasah tanah Arab pada waktu itu, berubah kepada suatu bi’ah kasih sayang, saling bekerjasama, tolong menolong serta bersama mendukung satu kepercayaan kepada Allah yang Maha Esa. Ajaran dan tunjuk ajar Nabi Muhammad S.A.W. pada waktu itu menjadi suatu yang penting dan sentiasa ditunggu-tunggu oleh umatnya dalam mencari kebaikan yang amat dinanti oleh mereka.

Justeru, mereka tidak melepaskan peluang yang ada, sebaliknya terus menerima al-Quran sebagai arah panduan hidup mereka dan berusaha membuat sesuatu dengan baik dan lebih baik dari yang sebelumnya. Mereka bersepakat atas satu matlamat, satu hasrat dan satu akidah. Mereka melaksanakan apa jua bantuan, pertolongan dan bimbingan dengan rasa ikhlas dan bertanggungjawab. Maka tidak hairanlah jika sahabat-sahabat Nabi S.A.W. dan umatnya bersifat sangat tekun dan sabar dalam mengerjakan sesuatu urusan sehingga mereka mencapai kejayaan demi kejayaan dalam apa jua lapangan kehidupan yang mereka ceburi samada dalam bidang pertanian, perniagaan dan penternakan.

Banyak contoh yang boleh kita baca dari tulisan-tulisan tangan para ulama dan pengkaji sejarah Islam seperti kejayaan saudara Abd Al-Rahman bin Aus r.a. yang akhirnya bergelar jutawan adalah kerana kegigihan berusaha mengikut petunjuk al-Quran iaitu berusaha dengan tekun, rajin, jujur dan ikhlas. Sabda Rasulullah S.A.W. :

إِنَّ اللهَ يُحِبُّ إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلاً أَنْ يُتْقِنَهُ

Maksudnya: "Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang itu membuat sesuatu amalan (pekerjaan) ia lakukan dengan tekun (sentiasa memperbaiki dan mempertingkatkanya ) "
( H. R. al-Baihaki )

Penurunan al-Quran sebenarnya telah memberi tambahan nilai dan membina kualiti hidup sebagai modal insan sebenar yang tidak pernah dirasai oleh umat manusia sebelum ini. Nilai-nilai akhlak al-Quran yang dipelopori oleh Baginda S.A.W. menjadikan kualiti manusia lebih bernilai dan berharga. Kehebatan yang dikurniakan ini telah membangkitkan semangat ingin berusaha untuk merealisasikan ajaran al-Quran. Semua ini dilakukan adalah kerana roh al-Quran berada di dalam jiwa mereka yang menjadikan hidup mereka sentiasa berkembang dan pemikiran mereka merentasi zaman.

Mereka telah mencuba dan mengkaji pelbagai ilmu alam dan kehidupan seperti mencipta ilmu hisab atau matematik yang berjaya menghasilkan satu ilmu yang dinamakan dengan al-Jibra, ilmu falak, ilmu perubatan (at-Tib), ilmu Psikologi. Mereka mengkaji tumbuhan, alam binatang, bahasa pertuturan dan lain-lain lagi. Nama-nama seperti Ibnu Rusyd, Ibnu Sina, Ibnu Khaldun, al-Khawarizmi, al-Khindi dan lain-lain adalah merupakan antara nama-nama besar dalam sejarah kecemerlangan umat Islam suatu ketika dahulu.

Hari ini kita sebagai umat Islam yang mendukung Wawasan al-Quran, bukan hanya setakat merayakan " Nuzulul Quran " seharusnya menyedari bahawa penurunan al-Quran sebenarnya telah membawa dimensi baru dalam melahirkan umat yang cemerlang seperti pada masa lalu. Kecemerlangan itu telah terbukti dan dibuktikan di dalam masyarakat bahawa ajaran dan petunjuknya telah dapat dilaksanakan dalam masyarakat hari ini.

Daripada peristiwa dan contoh-contoh kecemerlangan umat dahulu kita dapat mengambil pengajaran yang boleh digunakan untuk dilaksanakan dalam kehidupan, antaranya :

1. Peristiwa " nuzulul Quran " telah berlaku dalam bulan Ramadhan dan menjadi satu aset yang besar kepada umat Islam.

2. Penurunannya telah menunjuk jalan, ciri dan cara bagaimana kecemerlangan dalam hidup boleh dicapai.

3. Al-Quran memandu arah kehidupan umat Islam supaya menjadi umat yang hebat dan berjaya.

4. Islam suka umat yang kuat, gagah, hebat, smart dan bekerjaya, dan tidak suka orang yang lemah dan suka meminta-minta dari orang lain.

5. Umat Islam mesti ada identiti yang tersendiri dalam plan kecemerlangan dan sentiasa dicontohi.

6. Al-Quran membawa rahmat ke seluruh alam dan membawa misi perubahan ke arah kemajuan intelektual, ekonomi, sosial dan budaya.

Kesimpulannya, kita amat digalakkan berusaha dan mencapai kejayaan serta menikmati pembangunan yang bertamadun di dunia asalkan ianya boleh menambah rasa takwa kepada Allah s.w.t. lebih-lebih lagi pada saat kita sedang menunaikan ibadah puasa Ramadhan yang mulia ini.

Bacaan Al-Quran oleh Syeikh Abd Al-Basit - Surah Add-Dhuha

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online