Monday, September 29, 2008

GEMA TAKBIR HARI RAYA

Islam telah memberikan beberapa garis panduan yang sewajarnya menjadi amalan umat Islam dalam menghadapi kemeriahan berhari raya. Antara amalan sunat yang dianjurkan untuk dijadikan amalan menjelang hari raya ialah memperbanyakkan bertakbir dan bertahmid kepada Allah bermula dari waktu terbenam matahari malam hari raya sehingga imam mengangkat takbiratul ihram sembahyang hari raya. Takbir hari raya adalah termasuk sunnah yang agung berdasarkan firman Allah S.W.T.

وَلِتُكْمِلُوا العِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُوْن

Maksud : "Dan sempurnakanlah ibadah puasa kamu mengikut bilangan hari dalam bulan Ramadhan (29 atau 30 hari), dan bertakbirlah (membesarkan Allah) atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur." (Al-Baqarah : 185)

Sabda Rasullullah S.A.W. pula yang maksudnya: "Hiasilah Hari Raya kamu dengan takbir dan tahmid."

Seharusnya umat Islam jangan terlalu disibukkan dengan aktiviti persiapan hari raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah takbir yang dibenci oleh syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa apabila Ibn Umar r.a keluar di hari raya Idul Fitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan solat hari raya.

Di dalam kitab-kitab Fiqh dijelaskan bahawa takbir hari raya itu terbahagi kepada dua:

1. Takbir Mursal: Ia sunat dilafazkan sama ada oleh orang yang bermukim atau musafir, di masjid atau di jalan, dengan cara duduk atau berdiri, di pasar-pasar, di rumah-rumah kediaman dan sebagainya. Waktunya bermula dari ghurub (terbenam) matahari akhir Ramadhan dan berterusan sepanjang malam Hari Raya hingga solat 'Id didirikan pada esok hari. Demikian juga bagi Takbir 'Id Al-Adhha (Hari Raya Qurban) sunat dilafazkan sepanjang malam hingga esok harinya ketika solat 'Id Al-Adha dilaksanakan.

2. Takbir Muqaiyad: Iaitu takbir yang terikat dengan waktu-waktu solat. Jelasnya ia sunat dilafazkan setiap kali selesai solat. Waktunya bermula selepas Subuh hari Arafah (hari ke-9) dan berakhir selepas Asar 13 Zulhijjah.

Daripada al-Walid bin Muslim katanya : “Aku bertanya kepada al-Auza’ie dan Malik bin Anas tentang menzahirkan takbir pada dua hari raya. Kata mereka berdua : “Ya, adalah ‘Abdullah bin ‘Umar menzahirkan takbir pada hari raya al-Fitri sehinggalah Imam keluar (untuk menunaikan solat raya).”

Bertakbir pada pagi hari raya ketika keluar dari rumah menuju ke tempat mendirikan solat dan sehingga keluarnya Imam adalah suatu perkara yang benar-benar masyhur di sisi generasi Salaf. Sekumpulan ulama yang menulis seperti Ibn Abi Syaibah, ‘Abdul Razak dan al-Firyabi dalam kitabnya Ahkam al-‘Idain menukilkan perkara ini dari generasi Salaf, kerana itu Nafi’ bin Jubair sentiasa akan bertakbir (pada pagi hari raya) dan beliau menganggap pelik orang-orang yang tidak bertakbir (pada pagi hari raya) sambil berkata : “Apakah kamu semua tidak bertakbir?”

Waktu bertakbir bagi Hari Raya al-Fitri ialah bermula pada malam raya iaitu setelah tenggelamnya matahari pada hari akhir Ramadhan sehingga masuknya imam ke tempat solat untuk solat hari raya.

Lafaz Takbir Hari Raya

Di dalam Musannaf Ibn Abi Syaibah dengan sanad yang sahih daripada Ibn Mas’ud r.a. yang bertakbir pada hari Tasyrik dengan lafaz :

اللهُ أكْبَرُ اللهُ أكْبَرُ لاَ إلهَ إلاَّ اللهُ وَاللهُ أكْبَرُ اللهُ أكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْد

Maksudnya : Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tidak ada ilah melainkan Allah dan Allah yang Maha Besar, Allah yang Maha Besar dan bagi Allah segala puji-pujian.”

Ibn Abi Syaibah juga meriwayatkan di kesempatan yang lain dengan sanadnya sendiri, di mana takbir itu diucapkan sebanyak 3 kali. Diangkat suara dalam melafazkan takbir bagi lelaki dan tidak bagi perempuan. Ia dilakukan di merata tempat di masjid, di rumah dan di pasar-pasar. Berikut adalah lafaz takbir hari raya beserta maknanya. Marilah hayati bersama ucapan takbir dan tahmid ini.

اللهُ أَكْبَرُ
Allah Maha Besar

اللهُ أَكْبَرُ
Allah Maha Besar

اللهُ أَكْبَرُ
Allah Maha Besar

لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ
Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar

اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الْحَمْدُ
Allah Maha Besar dan bagi Allah segala puji-pujian

************
اللهُ أَكْبَرُ
Allah Maha Besar

اللهُ أَكْبَرُ
Allah Maha Besar

اللهُ أَكْبَرُ
Allah Maha Besar

اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا
Allah Maha Besar sebesar-besarnya

وَالْحَمْدُ للهِ كَثِيْرًا
Dan Alhamdulillah (segala puji bagi Allah) sebanyak-banyaknya

وَسُبْحَانَ اللهُ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً
Dan Subhanallah (Maha Suci Allah) pagi dan petang

لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ
Tidak ada Tuhan melainkan Allah

وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ
kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya

مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنُ
dengan ikhlas untuk agama (Islam)

وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ
walaupun dibenci oleh golongan kafir

لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ
Tidak ada Tuhan melainkan Allah yang Esa

صَدَقَ وَعْدَهُ
yang benar janji-Nya

وَنَصَرَ عَبْدَهُ
dan yang menolong hamba-Nya

وَأَعَزَّ جُنْدَهُ
dan yang memuliakan tentera-tentera-Nya (tentera Muslimin)

وَهَزَمَ الأَحْزَابَ وَحْدَهُ
dengan mengalahkan tentera Ahzab dengan keesaan-Nya

لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ
Tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar

اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الْحَمْدُ
Allah Maha Besar dan bagi Allah segala puji-pujian

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online