Tuesday, September 30, 2008

SEBAB DINAMAKAN AIDIL FITRI

Mengapa pada satu Syawal, umat Islam merayakan hari tersebut sebagai hari raya?. Mengapakah hari tersebut dinamakan sebagai hari raya Aidil Fitri atau hari raya fitrah. Sebabnya, hari tersebut menandakan betapa umat Islam telah berjaya bermujahadah (menahan keinginan nafsu) dan beribadah sepanjang bulan Ramadhan. Ertinya, pada satu Syawal, mereka telah berjaya mengembalikan diri kepada fitrah semulajadinya iaitu beribadah kepada Allah S.W.T. sebagaimana firman-Nya:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ والإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُوْنِ

“Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku”. (Adz-Dzaariyat: 56)

Jelaslah bahawa Allah menjadikan manusia untuk beribadah kepada-Nya. Ertinya, sepanjang bulan Ramadhan, melalui mujahadah dan ibadah yang tepat, memenuhi syarat dan rukunnya, serta dapat menghayati roh dan jiwa ibadah itu, manusia akan dapat mengembalikan dirinya, lahir dan batin kepada fitrah semulajadi kenapa ia diciptakan.

Proses mengembalikan manusia kepada fitrah semulajadinya itu berlaku melalui latihan-latihan ibadah yang diperintahkan pada bulan Ramadhan, di antaranya ialah dengan berpuasa selama sebulan, melakukan mujahadatunnafsi (menahan keinginan nafsu), menunaikan solat sunat Tarawih, memperbanyakkan membaca Al-Quran, mengeluarkan zakat fitrah dan memperbanyakkan bersedekah dan amalan-amalan lain yang sangat dituntut mengerjakannya sepanjang bulan Ramadhan.

Proses kembali kepada fitrah semulajadi manusia yang berlaku sepanjang bulan Ramadhan mungkin terjadi secara langsung atau sebaliknya, tetapi hasilnya akan terasa oleh kita. Adakah bertambah atau tidak iman kita, jinak atau tidak nafsu kita, bertambah baik atau tidak akhlak kita?. Adakah bertambah atau tidak cinta kita kepada Allah dan rindu kita kepada akhirat?. Bertambahkah pengorbanan dan perjuangan kita pada jalan Allah? Bagaimana dengan sifat rendah diri, pemurah, baik sangka, zuhud, sabar, redha, berkasih sayang sesama Muslim dan lain-lain; sudahkah menjadi akhlak kita?. Jika jawapannya tidak, itu tandanya kita tidak berpuasa dengan sebenar-benar puasa (berpuasa mengikut disiplin syariat lahir dan batin) dan tidak beribadah sepanjang bulan Ramadhan.

Mengapa manusia perlu kembali kepada fitrah?. Ramadhan adalah bulan latihan dan bulan ujian. Latihan-latihan ibadah yang diperintahkan pada bulan ini, sekiranya dilaksanakan mengikut disiplin syariat lahir dan batin, mampu mengembalikan manusia kepada fitrah murninya sepertimana sewaktu ia dilahirkan ke dunia.

Ketika roh dihadapkan ke hadrat Allah S.W.T. sewaktu berada di alam roh, roh (hati) sudah kenal dan tunduk kepada Allah dan mengaku sebagai hamba-Nya sebagaimana firman Allah:

أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلى شَهِدْنَا

“Bukankah Aku ini Tuhan kamu? Mereka menjawab: Ya; kami menjadi saksi (Engkaulah Tuhan kami)”. (Al-A’raf: 172)

Namun, apabila tiba ke dunia yang sementara ini, roh manusia diiringi dengan nafsu dan syaitan serta dipengaruhi oleh segala macam tipu daya kenikmatan dan kelazatan dunia, sehingga menjadikan roh derhaka dan lupa ikrarnya kepada Tuhan yang sebenar iaitu Allah S.W.T. lalu manusia bertuhankan ‘tuhan-tuhan’ selain daripada Allah samada sedar atau tidak.

Umat Islam, sekalipun mengaku bahawa Allah Tuhannya, namun dalam kebanyakan tindak-tanduknya, mereka ‘bertuhankan’ hawa nafsu. Amalan lahir, apatah lagi amalan batin yang mereka lakukan adalah perbuatan-perbuatan yang diperintahkan oleh nafsu. Firman Allah S.W.T.:

أَفَرَءَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلـهَهُ هَوَهُ

“Maka pernahkah engkau perhatikan orang-orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya”. (Al-Jaathiah: 23)

Manusia yang mati dalam keadaan fitrahnya kotor dengan sifat-sifat mazmumah, bererti ia mati dalam derhaka kepada Allah. Justeru, kita wajib melakukan amalan-amalan yang mampu membersihkan hati. Amalan puasa adalah amalan yang sebaik-baiknya. Sebab itulah, Allah mewajibkan umat Islam berpuasa selama sebulan di bulan Ramadhan. Puasa yang dilakukan dengan sebaik-baiknya akan mengembalikan manusia kepada fitrahnya yang murni.

Beruntunglah orang-orang yang beroleh kemenangan dalam menjalani latihan-latihan dan ujian-ujian sepanjang bulan Ramadhan iaitu orang-orang yang berpuasa. Mereka inilah yang dapat membuka segala pintu syurga. Merekalah kekasih Allah yang telah berjaya melatih serta mendidik hawa nafsu mereka dan digantikan dengan jiwa yang aman dan tenteram, roh yang kembali kepada fitrah murninya yang asal. Itulah roh yang ‘bertuhankan’ Allah S.W.T. Itulah kemenangan yang hakiki di sisi Allah sebagaimana firman-Nya:

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّهَا

“Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang membersihkan jiwanya. Dan rugilah siapa yang mengotorkannya”. (Asy-Syam: 9-10)

Allah S.W.T. turut memuliakan jiwa-jiwa yang suci ini sebagaimana firman-Nya:

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِى فِى عِبدِى وَادْخُلِى جَنَّتِى

“Wahai jiwa yang tenang (nafsu mutmainnah), kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam syurga-Ku”. (Al-Fajr: 27-30)

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online