Sunday, August 24, 2008

MARHABAN YA RAMADHAN

SELAMAT DATANG BULAN RAMADHAN

SELAMAT DATANG BULAN YANG DIRINDUI

Kebanyakan orang merasa senang apabila berakhirnya bulan Ramadhan kerana bagi mereka berakhirnya Ramadhan bermakna kewajiban berpuasa dengan segala syarat dan rukunnya telah selesai.

Namun bagi orang soleh, semakin hampir berakhirnya Ramadhan, hati mereka menjadi semakin sedih kerana bagi mereka Ramadhan adalah bulan yang mempunyai hikmah dan kemuliaan yang melimpah ruah.

Hakikatnya bulan Ramadhan membuka ruang dan peluang bagi setiap Muslim untuk beramal soleh dengan sebanyak-banyaknya. Pahala amalan pada bulan ini dilipatgandakan oleh Allah swt. Apa yang jelas bulan Ramadhan dipenuhi dengan barakah (keberkatan) dan maghfirah (keampunan). Maka tidak hairanlah mengapa bulan suci Ramadhan sentiasa dirindui oleh orang yang bertakwa.

Rasulullah saw sendiri menyambut bulan suci ini dengan cara yang khusus. Baginda saw sering mengingatkan kaum Muslimin supaya tidak mensia-siakan bulan yang penuh rahmat ini.

Berikut adalah nasihat Rasulullah saw kepada umatnya dalam menyambut bulan suci Ramadhan:

1. Wahai manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Allah dengan membawa barkah, rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan-Nya. Pada bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu adalah ibadah, amal-amalmu diterima, dan doa-doamu dikabulkan.

Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam (puasa) dan membaca kitab-Nya. Celakalah orang yang tidak mendapat keampunan Allah pada bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu kelaparan dan kehausan pada hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fuqara' (fakir) dan masakin (miskin). Muliakanlah orang-orang tuamu, sayangilah yang muda, sambunglah tali persaudaraanmu, jagalah lidahmu, peliharalah pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya, dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya.

Kasihanilah anak-anak yatim nescaya anak-anak yatimmu akan dikasihi manusia. Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih; Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya,dan mengkabulkan mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.

2. Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai kerana amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat kerana bebanmu (dosamu), maka ringankanlah dengan memanjangkan sujudmu.

Ketahuilah! Allah Ta'ala bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahawa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang solat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb Al-'Alamin.

3. Wahai manusia! Barangsiapa diantaramu memberi makan (untuk berbuka puasa) kepada orang-orang Mukmin yang berpuasa pada bulan ini, maka nilainya di sisi Allah menyamai dengan membebaskan seorang budak (hamba) dan ia diberi keampunan atas dosa-dosanya yang lalu.

Para sahabat bertanya:" Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian?." Rasulullah meneruskan: Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.

4. Wahai manusia! Barangsiapa yang mengelokkan akhlaknya pada bulan ini nescaya ia akan berjaya melalui titian shirat pada hari ketika kaki-kaki tergelincir. Barangsiapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantunya) pada bulan ini nescaya Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya pada hari Kiamat. Barangsiapa menahan kejelekannya pada bulan ini nescaya Allah akan menahan kemurkaan-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa memuliakan anak yatim pada bulan ini nescaya Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dengan-nya.

Barangsiapa menyambungkan tali persaudaraan (silaturrahmi) pada bulan ini nescaya Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa memutuskan kekeluargaan pada bulan ini nescaya Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

Barangsiapa melakukan solat sunat pada bulan ini nescaya Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa melakukan solat fardhu baginya adalah ganjaran seperti melakukan 70 solat fardhu pada bulan yang lain.

Barangsiapa memperbanyakkan selawat kepadaku pada bulan ini nescaya Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa pada bulan ini membaca satu ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Qur'an pada bulan-bulan yang lain.

5. Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak akan pernah menutupkannya bagimu. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Syasitan-syaitan terbelenggu, maka mintalah agar ia tidak lagi pernah menguasaimu. Amirul Mukminin Karramallhu Wajhahu berkata: Aku berdiri dan berkata, "Ya Rasulullah! Apakah amal yang paling utama pada bulan ini?. Jawab Rasulullah, "Ya Abal Hasan! Amal yang paling utama pada bulan ini ialah menjaga diri dari apa yang telah diharamkan oleh Allah swt".

3 Comments:

musafirkelana said...

bagus betul anta punya blog, teruskan lagi mencantikkan dan menambah perkara-prekara yang bermanfaat, seperti belajar b. arab, kamus b. arab, ayat-ayat mudah bertutur dalam b. arab dll. tahniah!!!. teruskan usaha yang murni ini.

musafirkelana said...

tahniah!!!! bila anta nak mula yang baru

muslim kelana said...

Terima kasih atas cadangan penambahbaikan yang diberi. Insya Allah ana akan usahakannya untuk tatapan semua.

blogger templates | Make Money Online