Saturday, August 30, 2008

NIKMAT KEMERDEKAAN

Kemerdekaan adalah salah satu kurniaan Allah SWT yang sangat berharga bagi negara dan rakyat Malaysia setelah ratusan tahun berada di bawah pengaruh dan peradaban penjajah. Sebagai anak bangsa yang mensyukuri nikmat kemerdekaan kita tentu berharap agar negara tercinta ini selalu berada dalam rahmat Allah SWT.

Allah SWT menuntut agar setiap bangsa mempunyai negara yang aman, damai dan tenteram. Allah SWT berfirman yang bermaksud: ...(Negerimu) adalah negeri yang baik (nyaman) sedang (Tuhanmu) adalah Tuhan Yang Maha Pengampun. (Q.S Saba' [34]: 15)

Sebagai seorang Islam, nikmat kemerdekaan perlu disyukuri kerana Islam tidak hanya memperhatikan urusan yang berkaitan dengan Tuhannya saja. Prof Gibb (orientalis) penulis buku "Weather Islam" menyatakan: "Islam is indeed much more then system of theology it's a complete civilization (Islam benar-benar agama yang amat sempurna yang tidak hanya mengatur hubungan dengan penciptanya, tetapi Islam mengatur peradaban manusia yang sangat sempurna).

Setiap masyarakat di dunia mengimpikan sebuah negara yang baik, tenteram dan aman. Islam sebagai agama universal juga mengatur masalah hubungan antara sesama manusia dalam soal bermasyarakat dan bernegara, yang di dalam Al-Qur'an sebagai tuntutan utama disamping As-Sunnah diberikan ilustrasi tentang negara yang diimpikan oleh setiap umat yang antara lainnya;
Pemimpin dan para petingginya bersikap arif
Birokrasi dilaksanakan secara profesional
Kekayaan negara dapat dirasakan oleh rakyatnya.

Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Kalaulah Allah menghendaki suatu negara itu baik (aman, damai, tenteram), maka negara itu dipimpin oleh penguasa yang arif bijaksana, birokrasi dilaksanakan oleh para ahli, dan kekayaan ditangan konglomerat yang mempunyai keperluan sosial yang tinggi, tetapi kalau Allah menghendaki negara itu rosak maka negara itu dipimpin oleh penguasa yang jahat, birokrasi dilaksanakan oleh aparat yang bodoh dan tidak profesional serta kekayaan ditangan konglomerat yang rakus dan bakhil. (H.R Ad-Dailami)

- Pemimpinnya mencintai dan dicintai oleh rakyat

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Para pemimpin yang baik ialah yang kalian cintai, merekapun mencintai kalian, yang mereka doakan, merekapun mendoakan kalian. Adapun pemimpin yang jelek ialah yang kalian benci, merekapun membenci kalian, yang kalian laknat, merekapun melaknat kalian. (H.R Muslim)

Sebagai rakyat sebuah negara yang merdeka tentunya kita menginginkan keberkatan hidup di bumi tercinta ini. Untuk itu Allah SWT di dalam Al-Qur'an memberikan beberapa tuntutan kepada kita iaitu:

- Beriman dengan sebenar-benarnya dan bertaqwa kepada Allah

Firman Allah SWT di dalam surah Al-A'raf 96 yang bermaksud: “Dan sekiranya penduduk negeri beriman dan bertaqwa, pasti Kami akan melimpahkan kepada mereka berkat dari langit dan bumi, tetapi ternyata mereka mendustakan (ayat-ayat Kami), maka Kami siksa mereka sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan”.

- Melaksanakan keadilan

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jadilah kamu sebagai penegak keadilan kerana Allah, (ketika) menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah kerana (adil) itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya Allah Maha teliti apa yang kamu kerjakan”. Q.S Al-Maidah [5]: 8

- Menjalankan amanah

Setiap pemimpin diserahi tanggung jawab oleh bangsa dan rakyatnya, amanah tersebut akan dipertanggung jawabkan kelak di hadapan Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap pemimpin akan ditanya terhadap apa yang dipimpinnya”. (H.R Bukhari dan Muslim)

- Memelihara persaudaraan

Firman Allah SWT dalam surah Al-Hujurat [49]:10 yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat”.

- Saling bantu membantu untuk kebaikan
.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “... Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa, dan janganlah tolong menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. Bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya Allah sangat berat siksa-Nya”. Q.S Al-Maidah [5]:2

- Menghindari dan menjauhi perbuatan anarkis dan merosak

Perbuatan anarkis akan merosak dan menghilangkan peradaban sesama manusia keana seringkali perilaku anarkis tidak lagi dapat dikendalikan oleh akal yang sihat. Allah SWT berfirman yang bermaksud: “.... Dan janganlah kamu merugikan orang lain sedikitpun. Janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi setelah (diciptakan) dengan baik. Itulah yang lebih baik bagimu jika kamu orang beriman”. Q.S Al-A'raf [7]:85

Sesuatu umat akan memiliki keunggulan apabila tetap berpegang kepada tuntutan Al-Qur'an dan As-Sunnah sebagai pedoman hidup sebagaimana dijelaskan oleh Allah SWT dalam surah Ali Imran[3] ayat 110 yang bermaksud: “Kamu (umat Islam) adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan berimanlah kepada Allah”.

Allah SWT akan meneguhkan hati setiap hamba-Nya yang dengan teguh dan ikhlas membela dan menegakkan agama Allah yang diaplikasikan dengan mencintai dan membela tanahair sebagaimana dijelaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: “ Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu. Q.S Muhammad[47]:7

Jelaslah bahawa nikmat kemerdekaan akan terus dapat dirasakan oleh setiap anak bangsa berkat limpahan kurnia serta rahmat Allah SWT apabila kita selalu mensyukuri serta dengan sepenuh hati mengisi kemerdekaan tersebut dengan cara yang diredhai Allah SWT baik secara individu apalagi dalam kehidupan bermasyarakat. Allah SWT berfirman yang maksudnya: “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat”. (Q.S Ibrahim[14]:7)

Ya… Rabb, jadikanlah negeri kami negeri yang aman, penduduknya penuh limpahan rahmat-Mu dan sentiasa bersyukur kepada-Mu. Amin…

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online