Thursday, September 04, 2008

PEMBAZIRAN DALAM BULAN RAMADHAN

Masih terdapat dalam kalangan kita yang menyambut ketibaan Ramadhan dengan cara-cara yang bercanggah dengan falsafah ibadat puasa itu sendiri. Mereka seolah-olah menjadikan waktu berbuka puasa sebagai 'pesta makan'. Mereka sanggup berbelanja lebih berbanding dengan bulan-bulan yang lain semata-mata untuk memuaskan nafsu yang sememangnya tidak mengenal erti puas atau cukup.

Seperti biasa, setiap hari kita akan menyediakan hidangan untuk berbuka puasa, tetapi janganlah sampai berlebihan dan menimbulkan pembaziran pula. Namun begitu, terdapat ramai dalam kalangan umat Islam yang melakukan pembaziran ketika membuat persiapan berbuka. Beraneka sajian dan juadah memenuhi meja hidangan; daripada kuih muihnya, minumannya dan lauk pauknya demi untuk mengqada' lapar dan dahaganya bermula dari terbit fajar sadiq hingga terbenam matahari.

Mereka seolah-olah ingin makan sepuas-puasnya ketika berbuka nanti; untuk membalas dendam setelah menahan lapar dan dahaga di siang hari. Sebab itulah mereka sanggup berbelanja besar untuk menyajikan beraneka juadah berbuka puasa. Lebih mengaibkan lagi, makanan dan minuman yang disajikan itu akhirnya hanya dapat dijamah dan dicium baunya sahaja - bila tidak habis - ianya terpaksa dibuang. Bukankah ini merupakan suatu pembaziran yang amat dibenci oleh Allah?. "Sesungguhnya membazir itu adalah amalan syaitan dan orang yang membazir adalah saudara syaitan" - Maksud Al-Quran.

Menyediakan atau membeli makanan dan minuman yang beraneka rasa dan warna secara berlebihan untuk berbuka puasa sebenarnya merupakan suatu pembaziran. Bila tiba waktu berbuka, tidak semua juadah yang terhidang dapat dimakan atau dihabiskan. Selera untuk menjamah sajian tersebut pula akan 'mati' setelah perut kosong dipenuhi air minuman.

Malah setelah makan hanya beberapa suap; apa yang dilihat begitu menyelerekan sebelum berbuka puasa tiba-tiba menjadi sesuatu yang memuakkan lalu berlakulah pembaziran. Kuih muih, lauk pauk dan beraneka minuman tidak disentuh dan terus menjadi hiasan meja hinggalah ke tengah malam. Akhirnya disebabkan tiada siapa yang mahu memakannya; pada keesokan harinya juadah tersebut akan menjadi habuan kucing atau ayam atau dihumbankan sahaja ke dalam tong sampah.

Sebenarnya ibadat puasa mengajar kita supaya berjimat cermat. Siang hari kita tidak makan dan berbelanja; jadi apabila berbuka mengapa harus berbelanja besar?.Kadang-kadang perbelanjaan bulan puasa lebih besar daripada bulan-bulan lain.

Masalah pembaziran ini mungkin tidak disedari. Pembaziran yang dilakukan itu sebenarnya berpunca daripada kegagalan mengawal hawa nafsu dan selera. Ibadat puasa sebenarnya dapat menghalang kita dari melakukan sebarang bentuk kemungkaran. Pembaziran merupakan salah satu bentuk kemungkaran yang ditegah dalam Islam. Oleh itu, janganlah melakukan sesuatu yang ditegah ketika berpuasa. Kita tidak perlu menyediakan pelbagai jenis makanan dan minuman untuk berbuka puasa kerana pahala puasa bukannya dinilai dari juadah yang disajikan ketika berbuka puasa, tetapi berdasarkan amalan baik yang dilakukan sepanjang menjalani ibadat ini.

Renunglah nasib malang saudara-saudara kita yang terpaksa berlapar dan dahaga sepanjang tahun di negara-negara yang miskin atau yang dilanda peperangan.

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online