Tuesday, September 02, 2008

PUASA MENJANA UMMAH BERKUALITI

Walaupun kita sering baca atau dengar tentang betapa ibadat puasa dapat menimbulkan sikap positif dalam diri seseorang yang melaksanakannya, namun setiap kali Ramadhan menjelma, kita dapat melihat sikap negatif sesetengah penganut Islam sendiri terhadap puasa.

Mereka menganggap bulan Ramadhan sebaga bulan tidur, bulan lesu, bulan panas baran dan bulan mengurangkan amal sama ada amal tenaga, amal fikiran mahupun amal kejiwaan. Sebab itulah tidak hairan jika kita melihat di mana-mana jua penganut Islam yang berpuasa menjadi terlalu manja dengan tidurnya sehingga mereka memanjangkan waktu tidur di siang hari. Terdapat juga mereka yang berpuasa tetapi menghabiskan masa dengan permainan yang melekakan dan melalaikan.

Bagi mereka tidur di siang hari dan permainan-permainan yang melekakan itu merupakan "pelarian" atau "pelepasan" daripada menanggung kepedihan dan keperitan menahan lapar dan dahaga sepanjang berpuasa.

Ada pula sesetengah penganut Islam yang menjadikan keletihan dan kelesuan berpuasa sebagai alasan mengapa mereka malas bekerja, belajar dan sebagainya.

Kesemua sikap negatif mereka terhadap ibadat puasa sebenarnya merupakan tanggapan keterlaluan dan silap sama sekali. Ibadat puasa tidak sekali-kali menjadikan seseorang itu pasif, beku, kaku, lesu dan buntu akan fikirannya; sebaliknya mampu menjana jiwa dan akal seseorang yang melaksanakannya supaya menjadi ummah yang berkualiti, bukannya ummah yang mundur dan terkebelakang.

Sesungguhnya ibadat puasa yang difardhukan oleh Allah SWT ke atas hamba-hamba-Nya selama sebulan ini mengandungi berbagai falsafah, rahsia dan hikmatnya yang tersendiri. Cuma kita sahaja yang tidak mengetahui dan menyedarinya.

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online